Wszystkie prace magisterskie


1970.01.01 | Autor: Magdalena Zygier

Celem pracy było zgłębienie fenomenu fotela bujanego, będącego niegdyś symbolem domowej sielanki oraz próba współczesnej jego interpretacji. Głównym czynnikiem kształtującym istotę bujaka jest jego ruch oraz to w jaki sposób wpływa on na użytkownika. Ważnym elementem projektu jest także forma mebla, odwołująca się do jego istoty oraz głównych założeń jak płynność ruchu, komfort oraz relaks.

 

 

Praca obejmuje genezę mebla oraz analizy i badania dotyczące ruchu bujania. Ważnym zadaniem analiz było określenie parametrów kształtujących ten ruch oraz jego wpływu na ludzką psychikę i ciało. Zdobyta wiedza posłużyła do budowy modelu badawczego oraz przeprowadzenia badań pilotażowych, na podstawie których określono założenia projektowe dotyczące ruchu mebla oraz parametry techniczne mebla.

Inspiracją do formy mebla była kaligrafia japońska, tworzona jednym, płynnym pociągnięciem pędzla. Dynamika rysunku, przejście od grubszej do cieńszej plamy tuszu interpretuje konstrukcja projektowanego bujaka, złożona z podwojonych pasów płóz, które w momencie największego zagięcia rozchodzą się, aby znowu połączyć się w jedną linię. Siedzisko, oparcie i zagłówek są tłem dla konstrukcji.

Projekt był realizowany we współpracy z firmą Fameg, spadkobiercą po dawnym zakładzie mebli giętych Gebruder Thonet w Radomsku, produkującym jeden z najsłynniejszych foteli bujanych na rynku europejskim, Thonet nr 1.

Konstrukcja projektowanego mebla wykonana jest poprzez gięcie drewnianych pasków sklejki, nawiązując tym samym do tradycyjnej technologii produkcji firmy Fameg.

Fotel bujany Calligraphy w nowy sposób łączy bujanie i sprężynowanie, wydłużając ruch bez ingerencji użytkownika. Jego forma i sposób działania odzwierciedla główne założenia projektu, zapewniając relaks, komfort i przyjemność ruchu.

 

 

 

Załączone pliki:


Załączone zdjęcia:



Wstecz